söndag 30 mars 2008

FYRA: Aftonbladets nya kulturchef(er)

Aftonbladet får två nya chefer på kultursidan: Karin Magnusson och Åsa Linderborg. ÅL verkar vara en bra kraft (säger jag utan att ha egentlig koll) och KM tycker jag är smått lysande. Som en Annika Lantz med läsglasögon. Lyssna på hennes radioprogram här.

Minns ni när AB Kultur hade en egen tidning? Det var en, ur läsarsynpunkt, strålande idé. Ekonomiskt antagligen en mindre bra idé - den blev heller inte särskilt långlivad. Men några år fanns den, först som veckotidning, sedan som månadstidning och slutligen på webben (en av de första tidningarna som lades ut där ... förlåt, här). Det fina med bilagan var fr a två saker: 1) mängden god text som publicerades och 2) förmågan att nå ut hyfsat brett. Det var inga färdigtuggade texter, men det krävdes heller inga oerhörda förkunskaper för att via bilagan hålla sig uppdaterad.

Tidningsidén lär inte komma tillbaka. Men kanske ambitionen - att producera mycket kvalitet till många? Jag anar (på lösa grunder, men ändå ...) att KM kan driva verksamheten åt det hållet. Med ÅL som drivankare/garant för att farkosten inte glider FÖR långt in på nöjessidornas farvatten. Jag är optimistisk. Kanske kan jag ånyo hitta ett enkelt sätt att hålla mig kulturuppdaterad på både bredden och djupet?
ab

Inga kommentarer: