fredag 28 mars 2008

TRE: Håkan Hellström

Jag är 40+ och går inte längre i taket på grund av en ny platta. Men jag kan fortfarande bli åtminstone ... skitglad, snäll och lite snyggare av att ta mig an ett dussin nya låtar som dessa. ”Försent för edelweiss” är en platta utan ålder av en man utan ålder. En vinglig röst med benhård ryggrad. Jag gillar verkligen det HH gör och sättet han gör det på. Det är på riktigt. Och tänk att han överbevisade alla oss som hissade hans första men också sa att han var en enplatteman, att Känn i ingen sorg var en turlig lyckträff, en produkt av tiden snarare än av honom. Så skönt att man kan ha fel. Nu tror jag att kommer att hålla hela vägen, att han kommer att finnas där de närmsta decennierna som en av de där rösterna som förstärker färgerna i världen – som en Hasse&Tage. Det gör mig riktigt … optimistisk.
ab

Inga kommentarer: