tisdag 1 april 2008

SJU: Bokförlagen räddade romanen?

I väntan på ett tåg från Sthlm central och trött kikande på de därstädes sålda pocketböckerna slog det mig följande:

På åttiotalet trodde många av kultursidornas skribenter att litteraturen var på väg att tyna bort. Man sa i princip att inom något decennium skulle det bara finnas två sorters läsare:

1) blott en försvinnande liten krets som intresserade sig för den allra tyngsta litteraturen och
2) en relativt begränsad skara jönsar som skulle förgylla vardagen med ”tantsnusk” och ”kiosklitteratur”.

Jag var ung och hade just upptäckt romanen och sörjde svårt min samtid. Vad var det för idiotisk epok man levde i? Det gav upphov till nattliga planer: jag skulle, när romanen slutligen dött (vilket jag räknade med skulle ske rätt snart), slå världen med häpnad med just en roman så fröjdefull att den fick såväl tanter i Sibirien som mäklare på Manhattan på knä och litteraturkritikerna att vråla: romanens återkomst!

Men hej vad man bedrog sig.

Nu köper folk Strindberg med kvällstidningarna och alltifrån Stieg Larsson till J-P Sartre i Pressbyrån. Också svårtuggad litteratur går uppenbarligen att både sälja och läsa.

Vad beror det på? Ett stort tryck underifrån - miljontals svenskar som ringer till förlagen och kräver nytryck av Främlingen, Iliaden och En herrgårdssägen? Eller smarta, driftiga och rätt vågade strateger på bokförlagen som utökat pocketutbudet och hittat nya försäljningsställen och lanseringsmetoder?

Jag tror på det senare. Och jag blir nästan stum i tangentbordet när jag tänker på det. Tänk att det kan råda sådan harmoni mellan kapital och ideal.

Trots att bokförlagen sköt mina planer i sank stämmer de mig lätt optimistisk. Hoppas nu att deras självförtroende blivit så stort att de också kan vara lite mer vågade när det gäller debutanter.

Och tänk om företag i andra kulturbranscher kunde tänka på samma sätt: "folk vill ha det som är bra, vi måste bara se till att det blir lättillgängligt och billigt". Vad skulle det får för konsekvenser för till exempel SF och skivbolagen?

Inga kommentarer: